sprawdzian szóstoklasisty angielski słownictwo

SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 
JĘZYK ANGIELSKI



W 2015 sprawdzian szóstoklasistów będzie według nowych zasad.  W 2015 roku, czyli będą go zdawać uczniowie rozpoczynający naukę w klasie 4 od września 2012 roku.
Zamiast jednego testu uczniowie będą pisać aż trzy sprawdziany. W pierwszym dniu z przedmiotów humanistycznych. W drugim z matematyki i przyrody, a w trzecim dniu z języka obcego. Na każdego szóstoklasistę w kraju czeka wyzwanie. Warto ćwiczyć i utrwalać wiadomości.
Centralna Komisja Edukacyjna opublikowała Informator o sprawdzianie informujący o typach zadań w sierpniu 2013. 
Oto wszystko, co powinniście umieć:
I Podstawa programowa:




JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych.
Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi.
Uczeń rozumie bardzo proste i krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka, a także krótkie i proste wypowiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi.
Uczeń uczestniczy w prostej rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi.
Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia i emocje, zainteresowania);
2) dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
3) szkoła (przedmioty nauczania, przybory szkolne);
4) praca (popularne zawody);
5) Życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego);
6) Żywienie (artykuły spożywcze, posiłki);
7) zakupy i usługi (rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie);
8) podróżowanie i turystyka (środki transportu, kierunki świata);
9) kultura (święta, obrzędy);
10) sport (popularne dyscypliny sportu, sprzęt sportowy);
11) zdrowie (samopoczucie, higiena codzienna);
12) świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
2. Uczeń rozumie wypowiedzi ze słuchu:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie znaczenie zwrotów dnia codziennego adresowanych do ucznia;
3) rozumie ogólny sens prostego tekstu;
4) wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście słuchanym;
5) rozumie intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody lub braku zgody, żartowanie);
6) rozpoznaje rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w sklepie, na dworcu, w szkole).
3. Uczeń rozumie krótkie, proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne:
1) rozumie ogólny sens tekstu;
2) wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście;
3) rozpoznaje różne rodzaje tekstów, np. list prywatny, e-mail, SMS, opowiadanie, zaproszenie, kartka pocztowa.
4. Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i miejsca;
2) opowiada o czynnościach życia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i uczucia.
5. Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i miejsca;
2) opisuje czynności dnia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i uczucia.
6. Uczeń reaguje ustnie w prostych sytuacjach dnia codziennego:
1) przedstawia siebie i członków swojej rodziny;
2) podaje swój wiek i miejsce zamieszkania;
3) podaje swoje upodobania;
4) mówi co posiada i co potrafi robić;
5) prosi o informacje;
6) wyraża swoje emocje;
7) wyraża prośby i podziękowania.
7. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego w prostych sytuacjach życia codziennego:
1) udziela podstawowych informacji na swój temat;
2) wyraża podziękowania.
8. Uczeń przetwarza tekst:
1) przekazuje ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego;
2) zapisuje informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
9. Uczeń dokonuje samooceny (np. przy użyciu portfolio językowego) i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, zapamiętywanie nowych wyrazów).
10.Uczeń współdziała w grupie, np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych.
11.Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, mediów) również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.
12.Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty).
13.Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).



II Struktury gramatyczne sprawdzian szóstoklasisty:
CZASOWNIK
1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works
2.Czasowniki posiłkowe, np. be, do, have
3.Czasowniki modalne:
·can, np. I can dance. My mother can’t drive a car. You can’t watch this film. Can you help me?
·could, np. Could you help me? I couldn’t visit you yesterday.
·must, np. I must finish it today. You mustn’t ride a bike here.
·should, np. You should learn more. Where should I put the shopping?
·will, np. Will you do it for me?
4.Tryb rozkazujący, np. Open your books! Don’t walk on the grass!
5.Czasowniki regularne i nieregularne, np. live –lived –lived; go –went –gone
6.Imiesłów czynny, np. a girl wearing a blue T-shirt
7.Czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, np.  like, would like to, enjoy, hate, let’s
8.Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, look after, take off
9.Czasy gramatyczne:
·Present Simple, np. I get up at seven o’clock.The film starts at 8 p.m.
·Present Continuous, np. She is reading a book at the moment. What are you  doing tomorrow?
·Present Perfect (ograniczony do mówienia o doświadczeniach swoich i innych  osób), np. I have never travelled to Mexico.
Have you done your homework?
·Past Simple, np. I went to the cinema yesterday. My mum saw you two days  ago.
·Future Simple, np. I will go to the shop. I hope you’ll get better.
10.Konstrukcja “be going to”, np. He’s going to buy a new computer.
11.Konstrukcja “have to”, np. He has to go to the dentist.
RZECZOWNIK
1.Nazwy rzeczy policzalnych i niepoliczalnych, np. a desk, water, money
2.Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. room –rooms, box –boxes, child –children
3.Sposoby wyrażania posiadania i przynależności, np. Kate’s notebook, the photo of my sister
PRZEDIMEK
Przedimek, np. a dog, an apple, the sun, breakfast
PRZYMIOTNIK
1.Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. cold –colder –the coldest, beautiful –more beautiful –the most beautiful, good –better –the best
2.Przymiotniki dzierżawcze, np. my, her, their
PRZYSŁÓWEK
1.Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly –more elegantly –the most elegantly,
badly –worse –the worst
2.Tworzenie przysłówka z przymiotnika, np. slow –slowly, good –well
3.Przysłówki sposobu, częstotliwości, np. He usually comes late. Speak slowly.
ZAIMEK
1.Zaimki osobowe, np. I, me, they, them
2.Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours
3. Zaimki wskazujące, np. this, those
4.Zaimki pytające, np. who, how, why, which
5.Zaimki względne, np. who, which, that
6.Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no
7.Zaimki one/ones w zdaniach typu I will take the blue one/ones.
LICZEBNIK
1.Liczebniki główne, np. one, a hundred
2.Liczebniki porządkowe, np. first, 25th May
PRZYIMEK
1.Przyimki z określeniami miejsca, kierunku, odległości, np. next to the shop, on the left, in the north
2.Przyimki z określeniami czasu, np. on Saturday, in the morning, at 7 a.m.
3.Przyimki z określeniami sposobu, np. by car
4.Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. wait for, interested in
SPÓJNIK
Spójniki, np. and, or, because, when, before, so, after
SKŁADNIA
1.Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Future Simple
2.Zdania rozkazujące, np. Come here! Don’t close the door!
3.Zdania z podmiotem it, np. It is cold today.
4.Zdania z podmiotem there, np. There is a new stadium in my town. There were many people in the park.
5.Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Give me some water.
6.Zdania współrzędnie złożone, np. My brother lives in a big city and I live in the country.
7.Zdania podrzędnie złożone, np. He is sad because he lost his mobile. I know where they are. She went to the shop to buy a present for her friend.
8.Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. It’s nice to meet you. He likes listening to music. I’m good at swimming.
9.Zdania wykrzyknikowe, np. What a surprise!

W tej zakładce zajmujemy się tylko słownictwem. Będę systematycznie dodawała poszczególne punkty.
VOCABULARY:

1) człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia i emocje, zainteresowania);




FAMILY:

parents                                               grandparents
husband
wife
mother                                                grandmother
mom                                                   granny
father                                                 grandfather
dad                                                     grandpa
children                                             grandchildren
son                                                     grandson
daughter                                            granddaughter
sister
brother
twins
siblings

aunt
uncle
cousin
nephew
niece

Learn it on youtube:


                                     
http://www.youtube.com/watch?v=jMvex3H_5PQ


 
learn it:
family exercises:
write or choose:
read and write (very easy):
easy:
more difficult:
write who is who:
very easy:
choose:
choose  (very easy):
(funny):
choose:
 a boy or a girl:
look & write:
mixed:


Clothes
Learn it on youtube:



 

 

Learn it:




Exercises:











Games:









2) dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
3) szkoła (przedmioty nauczania, przybory szkolne);
4) praca (popularne zawody);


Jobs
Learn it on youtube:




Jobs song:



 Jobs/ Real English:




Learn it:



Exercises:













jobs mixed exercises:





Games:











5) Życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego);
6) Żywienie (artykuły spożywcze, posiłki);


Food :



fruit
vegetables
others

apple – jabłko
orange – pomarańcza
pineapple - ananas
lemon – cytryna
cherry – wiśnia
grapes – winogrona
banana – banan
strawberry – truskawka
pear - gruszka
cabbage – kapusta
carrot – marchewka
tomato – pomidor
paprika – papryka
parsley – pietruszka
pump kin - dynia
beet – burak
onion – cebula
radish – rzodkiewka
cucumber – ogórek
corn – kukurydza

mushroom – grzyb
hot dog
fish – ryba
salt and pepper – sól i pieprz
peanuts – orzeszki
ham – szynka
sausage - kiełbaska
hamburger
pudding
pretzel
chips – frytki
cake – ciasto
lollipop – lizak
chicken – kurczak
garlic – czosnek
spaghetti
ice-cream – lody
beer - piwo
crescent roll - rogalik
butter – masło
egg – jajko
milk – mleko
cheese – ser
a glass of juice – szklanka soku
a cup of coffee – filiżanka kawy
a jar of honey – słoik miodu
a loaf of bread – bochenek chleba
a piece of pizza – kawałek pizzy
a bottle of wine – butelka wina
a jar of jam – słoik dżemu
a bar of chocolate – tabliczka czekolady
a slice of sausage – plasterek kiełbasy




Food on youtube:




 




Food exercises:













mixed:





Food games:











7) zakupy i usługi (rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie);



How much is this? How much are they?



Singular (l. pojedyncza)   How much is this? It’s …

Plural (l. mnoga)             How much are they? They’re …


Shopping game:


9) kultura (święta, obrzędy);
10) sport (popularne dyscypliny sportu, sprzęt sportowy);
11) zdrowie (samopoczucie, higiena codzienna);
12) świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz).




OTHERS:


ENGLISH ALPHABET



ABCD                            

EFG

HIJK

LMNOP

QRS

TUV

WXYZ



Ćwicz literowanie na tym, co już znasz:
FBI
CIA
UK
USA
BBC
TV
CD
DVD
AXN
MTV
PSP
CN
WWW
ABC



Z pewnością sama znajomość alfabetu nie wystarczy. Trzeba umieć przeliterować różne wyrazy, a przede wszystkim umieć je napisać, gdy ktoś je literuje. Poćwicz na popularnych angielskich imionach i nazwiskach.
Learn it:
http://www.youtube.com/watch?v=8KjezV-lK4s
  Real English spelling test:
http://www.youtube.com/watch?v=WWwL3EwJGho 

 http://www.youtube.com/watch?v=d-6R1cuPvgo


alphabet games:
http://www.learnenglish.org.uk/kids/antics/
http://www.playkidsgames.com/alphabetGames.htm
http://www.learningplanet.com/act/abcorder.asp
http://pbskids.org/superwhy/#game/alphapigconcentration 


 alphabet songs:



                                   
http://www.youtube.com/watch?v=eOb9Bs86dMU


http://lovelylanguage.com/grammar/alphabet/alphabet-classic-song/
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/songs/the-alphabet-song
http://www.youtube.com/watch?v=f5TTC6chi9o

Greetings

Hello!
Hi!
Good morning!
Good afternoon!
Good evening!
Good night!
Bye!
Good bye!
See you!
See you soon!


http://www.youtube.com/watch?v=f5TTC6chi9o
Exercises:
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=837
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=6765
Games:
http://www.eslgamesworld.com/members/games/grammar/sentences/hello%20hi/hello%20hi.html




Months:



January

February

March

April

May

June

July

August
September
October
November
December
learn it on youtube:
 









make a calendar:
http://www.starfall.com/n/holiday/calendar/play.htm?f

exercises: 
put in order (months):
http://eolf.univ-fcomte.fr/uploads/ressources/grammar/10_numbers%20-dates/05e_months/01a.htm
http://michel.barbot.pagesperso-orange.fr/cap/day_month/months.htm
listening exercise (months):
http://www.educa.madrid.org/binary/518/files714/
mixed (months):
http://www.elesson.pl/cwiczenia_A/test/563.html
http://www.elesson.pl/cwiczenia_A/test/561.html
http://esl.lbcc.cc.ca.us/eesllessons/month/monthyear.htm
months and days exercise:
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=5395
months games:
http://www.digitalbrain.com/dbmaterial/web/learning%20objects/cymru/Year%202%20Numeracy%20Measures%28Time%29%20QCA%20639/Months%20of%20the%20Year/?backto&verb
http://conteni2.educarex.es/mats/14443/contenido/
listening memo game (months):
http://www.manythings.org/ac/months.html
hangman (months):
http://www.englisch-hilfen.de/en/games/hangman13.html
put in order games (months):
http://www.cookie.com/kids/games/12-months.html
http://www.roythezebra.com/reading-games/high-frequency-words-months.html
  a song:

http://www.youtube.com/watch?v=5enDRrWyXaw&feature=fvwrel
  

Boney M: Calendar:



http://www.youtube.com/watch?v=nQZYorcPRE4&feature=related
  


Stevie Wonder: I just called...



http://www.youtube.com/watch?v=lJb1ssF7040
 

Days of the Week

"Weekdays" and "days of the week" are different:
Days of the week - all 7 days from Monday to Sunday.
Weekdays - 5 days from Monday to Friday.
The weekend -  Saturday and Sunday.

Monday                      (Mon.)
Tuesday                     (Tue.)
Wednesday                (Wed.)
Thursday                   (Thu.)
Friday                        (Fri.)
Saturday                    (Sat.)
Sunday                       (Sun.)


Learn it on youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=qe6F2J3_v3U&feature=results_main&playnext=1&list=PLF61852D8DFAE72EB
easy songs to watch or learn:
rap:  
http://www.youtube.com/watch?v=BATdBYIXF1Q
funny week days: 
http://www.youtube.com/watch?v=etw5vknZEPw
just to learn all the days: 
http://www.youtube.com/watch?v=GC2OVPgB2uE&feature=related
learn it:
http://www.learningchocolate.com/content/days
A poem:
 
SOLOMON GRUNDY

 Solomon Grundy,
      Born on a Monday,
         Christened on Tuesday,
               Married on Wednesday,
                       Fell ill on Thursday,
                             Got worse on Friday,
                                         Died on Saturday,
                                                 Buried on Sunday,
                                                     And that was the end
                                                             Of Solomon Grundy.
 
days of the week very easy exercises:
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=2240
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=10
put in order easy exercises:
http://www.roythezebra.com/reading-games/high-frequency-words-days.html
http://www.visualesl.com/pages/en/tests/113/days_of_the_week
http://eolf.univ-fcomte.fr/uploads/ressources/grammar/10_numbers%20-dates/05f_days/01a.htm
days of the week exercises:
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=6245
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=1067
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=1975
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=1467
http://www.tolearnenglish.com/exercises/exercise-english-2/exercise-english-46658.php
http://a4esl.org/q/h/vc-days-lb.html
mixture:
http://www.elesson.pl/cwiczenia_A/test/557.html
http://www.elesson.pl/cwiczenia_A/test/556.html
http://www.elesson.pl/cwiczenia_A/test/253.html
http://www.learnenglish.be/voc1_days_ex3.htm
listening exercise:
http://www.educa.madrid.org/binary/518/files714/
 songs: 
The Cure: Friday I’m in love
http://www.youtube.com/watch?v=-YiKpByLcyI
Nirvana ain´t it a shame 
http://www.youtube.com/watch?v=bbq9WxwP_fY
games :
http://www.digitalbrain.com/dbmaterial/web/learning%20objects/cymru/Year%202%20Numeracy%20Measures%28Time%29%20QCA%20639/daysweek/?backto&verb
http://www.learningchocolate.com/content/days
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/language-games/hangman/days-the-week
put in order game:
http://www.wikisaber.es/Contenidos/LObjects/espresso_vocab/index.html


NUMBERS

0 zero     10 ten                                                  

1 one      11 eleven                                100 one hundred      1000 a thousand        1000000 a million

2 two      12 twelve        20 twenty     200 two hundred      2000 two thousand    2000000 two million

3 three    13 thirteen       30 thirty       300 three hundred    3000 three thousand

4 four     14 fourteen      40 forty        400 four hundred

5 five      15 fifteen        50 fifty

6 six       16 sixteen        60 sixty

7 seven   17 seventeen   70 seventy

8 eight    18 eighteen      80 eighty

9 nine     19 nineteen      90 ninety



0 Zero
1 one
10 Ten
100 one hundred
1000 one thousand
1000000 one million
1000000000 one billion

23 – twenty three
234 – two hundred and thirty – four
345 – three hundred and forty- five
456 – four hundred and fifty-six
5678- five thousand six hundred and seventy-eight
6789 – six thousand seven hundred and eighty-nine





Learn it:
 Numbers exercises:
Song:
Numbers games:
Crossword:
listen &click:
memo:
match:
numbers quiz:
memo 1-20:
cardinal numbers game 1-99:
cardinal numbers 1-10 listen & click:
cardinal numbers 11-20 listen & click:


Telling the time

1=13
2=14
3=15
4=16
5=17
6=18
7=19
8=20
9=21
10=22
11=23
12=24

There are 24 hours in a day.
There are 12 hours on a clock.

1hour = 60 minutes

a.m. (ante meridiem) – before midday
p.m. (post meridiem) – after midday
1:00 – It’s one o’clock.
               It’s one a.m.
                It’s one.
2:00 – It’s two o’clock.
                It’s two a.m.
                It’s two.

3:00 – It’s three a.m.
15:00 – It’s three p.m.

½ = half
30minutes = half an hour

PAST

1:30 – It’s half past one.
3:30 – It’s half past three.
17:30 – It’s half past five.

¼ = quarter

15 minutes = a quarter

2:15 – It’s a quarter past two.
16:15 – It’s a quarter past four.
22:15 – It’s a quarter past ten.

Others:

1:02 – It’s two past one.
18:20 – It’s twenty past six.
23: 10 – It’s ten past eleven.

Be careful:
5:10 – It’s ten past five.
10:05 – It’s five past ten.

TO
(you have to think: How many minutes is it before the next full hour?)

17:31 – It’s twenty-nine to six. (60 - 31= 29)
14: 40 – It’s twenty to three. (60 - 40 = 20)
1:58 – It’s two to two. (60 - 58 =2)

a quarter
9:45 – It’s a quarter to ten. (60-45=15;
15 minutes= a quarter)
12:45 – It’s a quarter to one.
19:45 – It’s a quarter to eight.


http://www.youtube.com/watch?v=tlu9pWE9oJo
Learn it:
exercises:
virtual book:
time games: