JĘZYK ANGIELSKI
W 2015 sprawdzian szóstoklasistów będzie według nowych zasad.
W 2015 roku, czyli będą go zdawać uczniowie rozpoczynający naukę w klasie 4 od
września 2012 roku.
Zamiast jednego testu uczniowie będą pisać aż trzy
sprawdziany. W pierwszym dniu z przedmiotów humanistycznych. W drugim z
matematyki i przyrody, a w trzecim dniu z języka obcego. Na każdego
szóstoklasistę w kraju czeka wyzwanie. Warto ćwiczyć i utrwalać wiadomości.
Centralna Komisja Edukacyjna opublikowała Informator o
sprawdzianie informujący o typach zadań w sierpniu
2013.
Oto wszystko, co powinniście umieć:
I Podstawa programowa:
Oto wszystko, co powinniście umieć:
I Podstawa programowa:
JĘZYK
OBCY NOWOŻYTNY
Cele kształcenia – wymagania
ogólne
I. Znajomość środków
językowych.
Uczeń posługuje
się bardzo podstawowym zasobem środków
językowych (leksykalnych, gramatycznych,
ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym
realizację pozostałych wymagań ogólnych
w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi.
Uczeń rozumie
bardzo proste i krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie
i powoli, w standardowej odmianie języka, a także
krótkie i proste wypowiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach
szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń samodzielnie
formułuje bardzo krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne w
zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi.
Uczeń uczestniczy
w prostej rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały,
adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie, w zakresie opisanym
w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi.
Uczeń zmienia
formę przekazu ustnego lub pisemnego w
zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści
nauczania – wymagania szczegółowe
1. Uczeń posługuje
się bardzo podstawowym zasobem środków
językowych: leksykalnych, gramatycznych,
ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym
realizację pozostałych wymagań ogólnych
w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (dane personalne,
wygląd zewnętrzny, uczucia i
emocje, zainteresowania);
2) dom (miejsce zamieszkania,
opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
3) szkoła (przedmioty nauczania,
przybory szkolne);
4) praca (popularne zawody);
5) Życie rodzinne i
towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności
życia codziennego, formy spędzania
czasu wolnego);
6) Żywienie
(artykuły spożywcze, posiłki);
7) zakupy i usługi (rodzaje
sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie);
8) podróżowanie
i turystyka (środki transportu, kierunki świata);
9) kultura (święta,
obrzędy);
10) sport (popularne dyscypliny
sportu, sprzęt sportowy);
11) zdrowie (samopoczucie,
higiena codzienna);
12)
świat przyrody (pogoda,
rośliny i zwierzęta, krajobraz).
2. Uczeń rozumie
wypowiedzi ze słuchu:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie znaczenie zwrotów dnia
codziennego adresowanych do ucznia;
3) rozumie ogólny sens prostego
tekstu;
4) wyszukuje proste informacje
szczegółowe w tekście słuchanym;
5) rozumie intencje rozmówców
(np. podawanie informacji, wyrażanie prośby,
zgody lub braku zgody, żartowanie);
6) rozpoznaje rodzaje sytuacji
komunikacyjnych (np. u lekarza, w sklepie, na dworcu, w szkole).
3. Uczeń rozumie
krótkie, proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne:
1) rozumie ogólny sens tekstu;
2) wyszukuje proste informacje
szczegółowe w tekście;
3) rozpoznaje różne
rodzaje tekstów, np. list prywatny, e-mail, SMS, opowiadanie, zaproszenie,
kartka pocztowa.
4. Uczeń tworzy
kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i
miejsca;
2) opowiada o czynnościach
życia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i
uczucia.
5. Uczeń tworzy
kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i
miejsca;
2) opisuje czynności
dnia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i
uczucia.
6. Uczeń reaguje
ustnie w prostych sytuacjach dnia codziennego:
1) przedstawia siebie i członków
swojej rodziny;
2)
podaje swój wiek i miejsce zamieszkania;
3) podaje swoje upodobania;
4) mówi co posiada i co potrafi
robić;
5) prosi o informacje;
6) wyraża
swoje emocje;
7) wyraża
prośby i podziękowania.
7. Uczeń reaguje
w formie prostego tekstu pisanego w prostych sytuacjach życia
codziennego:
1) udziela podstawowych
informacji na swój temat;
2) wyraża
podziękowania.
8. Uczeń przetwarza
tekst:
1) przekazuje ustnie informacje
uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego;
2) zapisuje informacje uzyskane z
tekstu słuchanego lub czytanego.
9. Uczeń dokonuje
samooceny (np. przy użyciu portfolio językowego)
i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np.
korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, zapamiętywanie
nowych wyrazów).
10.Uczeń współdziała
w grupie, np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach
projektowych.
11.Uczeń korzysta
ze źródeł informacji w języku
obcym (np. z encyklopedii, mediów) również za pomocą technologii
informacyjno-komunikacyjnych.
12.Uczeń stosuje
strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia
wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane
słowa i zwroty).
13.Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
II Struktury
gramatyczne sprawdzian szóstoklasisty:
CZASOWNIK
1. Bezokolicznik
i formy osobowe, np. to work, works
2.Czasowniki
posiłkowe, np. be, do, have
3.Czasowniki
modalne:
·can, np. I can dance. My mother
can’t drive a car. You can’t watch this film. Can you help me?
·could, np.
Could you help me? I couldn’t visit you yesterday.
·must, np. I
must finish it today. You mustn’t ride a bike here.
·should, np.
You should learn more. Where should I put the shopping?
·will, np.
Will you do it for me?
4.Tryb rozkazujący, np. Open your books! Don’t walk on the grass!
5.Czasowniki
regularne i nieregularne, np. live –lived –lived; go –went –gone
6.Imiesłów
czynny, np. a girl wearing a blue T-shirt
7.Czasowniki
wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, np. like, would like to, enjoy,
hate, let’s
8.Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, look after, take off
9.Czasy gramatyczne:
·Present
Simple, np. I get up at seven o’clock.The film starts at 8 p.m.
·Present
Continuous, np. She is reading a book at the moment. What are you doing tomorrow?
·Present Perfect (ograniczony do mówienia o
doświadczeniach swoich i innych osób),
np. I have never travelled to Mexico.
Have you done your homework?
·Past Simple,
np. I went to the cinema yesterday. My mum saw you two days ago.
·Future
Simple, np. I will go to the shop. I hope you’ll get better.
10.Konstrukcja “be going to”, np. He’s going to buy a new computer.
11.Konstrukcja “have to”, np. He has to go to the dentist.
RZECZOWNIK
1.Nazwy
rzeczy policzalnych i niepoliczalnych, np. a desk, water, money
2.Liczba
mnoga regularna i nieregularna, np. room –rooms, box –boxes, child –children
3.Sposoby
wyrażania posiadania i przynależności, np. Kate’s
notebook, the photo of my sister
PRZEDIMEK
Przedimek, np. a dog, an apple, the sun, breakfast
PRZYMIOTNIK
1.Stopniowanie
regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i
najwyższym, np. cold –colder –the coldest, beautiful –more beautiful –the most
beautiful, good –better –the best
2.Przymiotniki
dzierżawcze, np. my, her, their
PRZYSŁÓWEK
1.Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly –more elegantly –the
most elegantly,
badly –worse –the worst
2.Tworzenie
przysłówka z przymiotnika, np. slow –slowly, good –well
3.Przysłówki
sposobu, częstotliwości, np. He usually comes late. Speak slowly.
ZAIMEK
1.Zaimki
osobowe, np. I, me, they, them
2.Zaimki
dzierżawcze, np. mine, yours
3. Zaimki
wskazujące, np. this, those
4.Zaimki pytające, np. who, how, why, which
5.Zaimki
względne, np. who, which, that
6.Zaimki
nieokreślone, np. some, any, much, many, no
7.Zaimki one/ones w zdaniach typu I will take the blue one/ones.
LICZEBNIK
1.Liczebniki
główne, np. one, a hundred
2.Liczebniki
porządkowe, np. first, 25th May
PRZYIMEK
1.Przyimki z
określeniami miejsca, kierunku, odległości, np. next to the shop, on the left,
in the north
2.Przyimki z
określeniami czasu, np. on Saturday, in the morning, at 7 a.m.
3.Przyimki z
określeniami sposobu, np. by car
4.Przyimki
po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. wait for, interested in
SPÓJNIK
Spójniki, np. and, or, because, when, before, so, after
SKŁADNIA
1.Zdania
twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous,
Present Perfect, Past Simple, Future Simple
2.Zdania
rozkazujące, np. Come here! Don’t close the door!
3.Zdania z podmiotem
it, np. It is cold today.
4.Zdania z podmiotem there, np. There is a new stadium in my town. There
were many people in the park.
5.Zdania z
dwoma dopełnieniami, np. Give me some water.
6.Zdania współrzędnie złożone, np. My brother lives in a big city and I
live in the country.
7.Zdania podrzędnie złożone, np. He is sad because he lost his mobile. I
know where they are. She went to the shop to buy a present for her friend.
8.Konstrukcje
bezokolicznikowe i gerundialne, np. It’s nice to meet you. He
likes listening to music. I’m good at swimming.
9.Zdania wykrzyknikowe, np. What a surprise!
W tej zakładce zajmujemy się tylko słownictwem. Będę systematycznie dodawała poszczególne punkty.
VOCABULARY:
VOCABULARY:
1) człowiek (dane personalne,
wygląd zewnętrzny, uczucia i
emocje, zainteresowania);
http://www.youtube.com/watch?v=jMvex3H_5PQ
FAMILY:
parents grandparents
husband
wife
mother grandmother
mom granny
father grandfather
dad grandpa
children grandchildren
son grandson
daughter granddaughter
sister
brother
twins
siblings
aunt
uncle
cousin
nephew
niece
Learn it on youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=jMvex3H_5PQ
learn it:
family exercises:
write or choose:
read and write (very easy):
easy:
more difficult:
write who is who:
very easy:
choose:
choose (very easy):
(funny):
choose:
a boy or a girl:
look & write:
mixed:
Clothes
Learn it on youtube:
Learn it:
Exercises:
http://www.learningchocolate.com/content/clothing-2
Clothes mixed exercises:
Clothes mixed exercises:
Games:
2) dom (miejsce zamieszkania,
opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
3) szkoła (przedmioty nauczania,
przybory szkolne);
4) praca (popularne zawody);
Jobs
Learn it on youtube:
Jobs song:
Jobs/ Real English:
Learn it:
Exercises:
jobs mixed
exercises:
Games:
5) Życie rodzinne i
towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności
życia codziennego, formy spędzania
czasu wolnego);
6) Żywienie
(artykuły spożywcze, posiłki);
Food :
fruit
|
vegetables
|
others
|
|
apple –
jabłko
orange –
pomarańcza
pineapple
- ananas
lemon –
cytryna
cherry –
wiśnia
grapes –
winogrona
banana –
banan
strawberry
– truskawka
pear -
gruszka
|
cabbage –
kapusta
carrot –
marchewka
tomato –
pomidor
paprika –
papryka
parsley –
pietruszka
pump kin -
dynia
beet –
burak
onion –
cebula
radish –
rzodkiewka
cucumber –
ogórek
corn –
kukurydza
|
mushroom – grzyb
hot dog
fish – ryba
salt and pepper – sól i pieprz
peanuts –
orzeszki
ham –
szynka
sausage -
kiełbaska
hamburger
pudding
pretzel
chips – frytki
cake – ciasto
lollipop –
lizak
chicken –
kurczak
garlic –
czosnek
spaghetti
ice-cream – lody
beer - piwo
crescent roll - rogalik
butter – masło
egg – jajko
milk – mleko
cheese – ser
|
a glass
of juice – szklanka
soku
a cup
of coffee – filiżanka
kawy
a jar
of honey – słoik
miodu
a loaf
of bread – bochenek
chleba
a piece of pizza – kawałek pizzy
a bottle
of wine – butelka
wina
a jar of jam – słoik dżemu
a bar
of chocolate – tabliczka
czekolady
a slice
of sausage – plasterek
kiełbasy
|
Food on youtube:
Food exercises:
mixed:
Food games:
7) zakupy i usługi (rodzaje
sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie);
How much is this? How much are they?
Singular (l. pojedyncza) How much is this? It’s …
Plural (l. mnoga)
How
much are they? They’re …
Shopping game:
8) podróżowanie
i turystyka (środki transportu, kierunki świata);
Asking the way
Learn it:
Exercises:
9) kultura (święta,
obrzędy);
10) sport (popularne dyscypliny
sportu, sprzęt sportowy);
11) zdrowie (samopoczucie,
higiena codzienna);
12)
świat przyrody (pogoda,
rośliny i zwierzęta, krajobraz).
OTHERS:
http://www.youtube.com/watch?v=WWwL3EwJGho
http://www.youtube.com/watch?v=d-6R1cuPvgo
alphabet games:
http://www.learnenglish.org.uk/kids/antics/
http://www.playkidsgames.com/alphabetGames.htm
http://www.learningplanet.com/act/abcorder.asp
http://pbskids.org/superwhy/#game/alphapigconcentration
alphabet songs:
http://www.youtube.com/watch?v=eOb9Bs86dMU
http://lovelylanguage.com/grammar/alphabet/alphabet-classic-song/
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/songs/the-alphabet-song
http://www.youtube.com/watch?v=f5TTC6chi9o
Greetings
Hello!
Hi!
Good morning!
Good afternoon!
Good evening!
Good night!
Bye!
Good bye!
See you!
See you soon!
http://www.youtube.com/watch?v=f5TTC6chi9o
Exercises:
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=837
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=6765
Games:
http://www.eslgamesworld.com/members/games/grammar/sentences/hello%20hi/hello%20hi.html
ENGLISH ALPHABET
ABCD
EFG
HIJK
LMNOP
QRS
TUV
WXYZ
Ćwicz literowanie na tym, co już znasz:
FBI
CIA
UK
USA
BBC
TV
CD
DVD
AXN
MTV
PSP
CN
WWW
ABC
|
Z pewnością sama znajomość alfabetu nie wystarczy. Trzeba umieć przeliterować różne wyrazy, a przede wszystkim umieć je napisać, gdy ktoś je literuje. Poćwicz na popularnych angielskich imionach i nazwiskach.
Learn it:
http://www.youtube.com/watch?v=8KjezV-lK4s
Real English spelling test:Learn it:
alphabet games:
http://www.learnenglish.org.uk/kids/antics/
http://www.playkidsgames.com/alphabetGames.htm
http://www.learningplanet.com/act/abcorder.asp
http://pbskids.org/superwhy/#game/alphapigconcentration
alphabet songs:
http://www.youtube.com/watch?v=eOb9Bs86dMU
http://lovelylanguage.com/grammar/alphabet/alphabet-classic-song/
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/songs/the-alphabet-song
http://www.youtube.com/watch?v=f5TTC6chi9o
Greetings
Hello!
Hi!
Good morning!
Good afternoon!
Good evening!
Good night!
Bye!
Good bye!
See you!
See you soon!
http://www.youtube.com/watch?v=f5TTC6chi9o
Exercises:
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=837
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=6765
Games:
http://www.eslgamesworld.com/members/games/grammar/sentences/hello%20hi/hello%20hi.html
Months:
January
February
March
April
May
June
July
August
September
October
November
December
learn it on youtube:http://www.starfall.com/n/holiday/calendar/play.htm?f
put in order (months):
http://eolf.univ-fcomte.fr/uploads/ressources/grammar/10_numbers%20-dates/05e_months/01a.htm
http://michel.barbot.pagesperso-orange.fr/cap/day_month/months.htm
listening exercise (months):
http://www.educa.madrid.org/binary/518/files714/
mixed (months):
http://www.elesson.pl/cwiczenia_A/test/563.html
http://www.elesson.pl/cwiczenia_A/test/561.html
http://esl.lbcc.cc.ca.us/eesllessons/month/monthyear.htm
months and days exercise:
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=5395
months games:
http://www.digitalbrain.com/dbmaterial/web/learning%20objects/cymru/Year%202%20Numeracy%20Measures%28Time%29%20QCA%20639/Months%20of%20the%20Year/?backto&verb
http://conteni2.educarex.es/mats/14443/contenido/
listening memo game (months):
http://www.manythings.org/ac/months.html
hangman (months):
http://www.englisch-hilfen.de/en/games/hangman13.html
put in order games (months):
http://www.cookie.com/kids/games/12-months.html
http://www.roythezebra.com/reading-games/high-frequency-words-months.html
a
song:
http://www.youtube.com/watch?v=nQZYorcPRE4&feature=related
Stevie Wonder: I just called...
http://www.youtube.com/watch?v=lJb1ssF7040
Days of the Week
"Weekdays"
and "days of the week" are different:
Days of the week - all 7 days from Monday to Sunday.
Weekdays - 5 days from Monday to Friday.
The weekend - Saturday and Sunday.
Monday (Mon.)
Tuesday (Tue.)
Wednesday (Wed.)
Thursday (Thu.)
Friday (Fri.)
Saturday (Sat.)
Sunday (Sun.)
Learn it on youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=qe6F2J3_v3U&feature=results_main&playnext=1&list=PLF61852D8DFAE72EB
easy songs to watch or learn:
rap:
http://www.youtube.com/watch?v=BATdBYIXF1Q
funny week days:
http://www.youtube.com/watch?v=etw5vknZEPw
just to learn all the days:
http://www.youtube.com/watch?v=GC2OVPgB2uE&feature=related
learn it:
http://www.learningchocolate.com/content/days
A poem:
SOLOMON GRUNDY
Days of the week - all 7 days from Monday to Sunday.
Weekdays - 5 days from Monday to Friday.
The weekend - Saturday and Sunday.
Monday (Mon.)
Tuesday (Tue.)
Wednesday (Wed.)
Thursday (Thu.)
Friday (Fri.)
Saturday (Sat.)
Sunday (Sun.)
Learn it on youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=qe6F2J3_v3U&feature=results_main&playnext=1&list=PLF61852D8DFAE72EB
easy songs to watch or learn:
rap:
http://www.youtube.com/watch?v=BATdBYIXF1Q
funny week days:
http://www.youtube.com/watch?v=etw5vknZEPw
just to learn all the days:
http://www.youtube.com/watch?v=GC2OVPgB2uE&feature=related
learn it:
http://www.learningchocolate.com/content/days
A poem:
SOLOMON GRUNDY
Solomon Grundy,
Born
on a Monday,
Christened on Tuesday,
Married on Wednesday,
Fell ill on Thursday,
Got worse on Friday,
Died on Saturday,
Buried on Sunday,
And
that was the end
Of Solomon Grundy.
days of the week very easy exercises:
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=2240
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=10
put in order easy exercises:
http://www.roythezebra.com/reading-games/high-frequency-words-days.html
http://www.visualesl.com/pages/en/tests/113/days_of_the_week
http://eolf.univ-fcomte.fr/uploads/ressources/grammar/10_numbers%20-dates/05f_days/01a.htm
days of the week exercises:
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=6245
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=1067
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=1975
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=1467
http://www.tolearnenglish.com/exercises/exercise-english-2/exercise-english-46658.php
http://a4esl.org/q/h/vc-days-lb.html
mixture:
http://www.elesson.pl/cwiczenia_A/test/557.html
http://www.elesson.pl/cwiczenia_A/test/556.html
http://www.elesson.pl/cwiczenia_A/test/253.html
http://www.learnenglish.be/voc1_days_ex3.htm
listening exercise:
http://www.educa.madrid.org/binary/518/files714/
songs:
The Cure: Friday I’m in love
http://www.youtube.com/watch?v=-YiKpByLcyI
Nirvana ain´t it a shame
http://www.youtube.com/watch?v=bbq9WxwP_fY
games :
http://www.digitalbrain.com/dbmaterial/web/learning%20objects/cymru/Year%202%20Numeracy%20Measures%28Time%29%20QCA%20639/daysweek/?backto&verb
http://www.learningchocolate.com/content/days
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/language-games/hangman/days-the-week
put in order game:
http://www.wikisaber.es/Contenidos/LObjects/espresso_vocab/index.html
NUMBERS
0 zero 10
ten
1 one
11 eleven
100 one hundred 1000 a
thousand 1000000 a million
2 two
12 twelve 20
twenty 200 two hundred
2000 two thousand 2000000 two million
3 three 13 thirteen
30 thirty
300 three hundred 3000 three thousand
4 four 14
fourteen 40 forty
400 four hundred
5 five
15 fifteen
50 fifty
6
six 16 sixteen
60 sixty
7 seven 17 seventeen 70 seventy
8 eight 18 eighteen 80 eighty
9 nine 19
nineteen 90
ninety
0 Zero
1 one
10 Ten
100 one hundred
1000 one thousand
1000000 one million
1000000000 one billion
23 – twenty three
234 – two hundred and thirty – four
345 – three hundred and forty- five
456 – four hundred and fifty-six
5678- five thousand six hundred and
seventy-eight
6789 – six thousand seven hundred
and eighty-nine
Learn it:
Numbers
exercises:
Song:
Numbers games:
Crossword:
listen &click:
memo:
match:
numbers quiz:
memo 1-20:
cardinal numbers game 1-99:
cardinal numbers 1-10 listen & click:
cardinal numbers 11-20 listen & click:
Telling
the time
1=13
2=14
3=15
4=16
5=17
6=18
7=19
8=20
9=21
10=22
11=23
12=24
There are 24 hours in a day.
There are 12 hours on a clock.
1hour = 60 minutes
a.m. (ante meridiem) – before midday
p.m. (post meridiem) – after midday
1:00
– It’s one o’clock.
It’s one a.m.
It’s one.
2:00
– It’s two o’clock.
It’s two a.m.
It’s two.
3:00
– It’s three a.m.
15:00
– It’s three p.m.
½ = half
30minutes = half an hour
PAST
1:30 – It’s half past one.
3:30 – It’s half past three.
17:30 – It’s half past five.
¼ = quarter
15 minutes = a quarter
2:15 – It’s a quarter past two.
16:15 – It’s a quarter past four.
22:15 – It’s a quarter past ten.
Others:
1:02 – It’s two past one.
18:20 – It’s twenty past six.
23: 10 – It’s ten past eleven.
Be careful:
5:10 – It’s ten past five.
10:05 – It’s five past ten.
TO
(you have to think: How many minutes is it before the next full hour?)
17:31 – It’s twenty-nine to six. (60 - 31= 29)
14: 40 – It’s twenty to three. (60 - 40 = 20)
1:58 – It’s two to two. (60 - 58 =2)
a
quarter
9:45 – It’s a quarter to ten. (60-45=15;
15 minutes= a quarter)
12:45 – It’s a quarter to one.
19:45 – It’s a quarter to eight.
http://www.youtube.com/watch?v=qi6OyVJvi6A
Real English:
Real English:
http://www.youtube.com/watch?v=tlu9pWE9oJo
Learn it:
Learn it:
exercises:
virtual book:
time games: