JĘZYK ANGIELSKI
W 2015 sprawdzian szóstoklasistów będzie według nowych zasad. W 2015 roku, czyli będą go zdawać uczniowie rozpoczynający naukę w klasie 4 od września 2012 roku.
Zamiast jednego testu uczniowie będą pisać aż trzy sprawdziany. W pierwszym dniu z przedmiotów humanistycznych. W drugim z matematyki i przyrody, a w trzecim dniu z języka obcego. Na każdego szóstoklasistę w kraju czeka wyzwanie. Warto ćwiczyć i utrwalać wiadomości.
Centralna Komisja Edukacyjna opublikowała Informator o sprawdzianie informujący o typach zadań we wrześniu 2013.
Oto wszystko, co powinniście umieć:
I Podstawa programowa:
Oto wszystko, co powinniście umieć:
I Podstawa programowa:
JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych.
Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi.
Uczeń rozumie bardzo proste i krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka, a także krótkie i proste wypowiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi.
Uczeń uczestniczy w prostej rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi.
Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia i emocje, zainteresowania);
2) dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
3) szkoła (przedmioty nauczania, przybory szkolne);
4) praca (popularne zawody);
5) Życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego);
6) Żywienie (artykuły spożywcze, posiłki);
7) zakupy i usługi (rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie);
8) podróżowanie i turystyka (środki transportu, kierunki świata);
9) kultura (święta, obrzędy);
10) sport (popularne dyscypliny sportu, sprzęt sportowy);
11) zdrowie (samopoczucie, higiena codzienna);
12) świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
2. Uczeń rozumie wypowiedzi ze słuchu:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie znaczenie zwrotów dnia codziennego adresowanych do ucznia;
3) rozumie ogólny sens prostego tekstu;
4) wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście słuchanym;
5) rozumie intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody lub braku zgody, żartowanie);
6) rozpoznaje rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w sklepie, na dworcu, w szkole).
3. Uczeń rozumie krótkie, proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne:
1) rozumie ogólny sens tekstu;
2) wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście;
3) rozpoznaje różne rodzaje tekstów, np. list prywatny, e-mail, SMS, opowiadanie, zaproszenie, kartka pocztowa.
4. Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i miejsca;
2) opowiada o czynnościach życia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i uczucia.
5. Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i miejsca;
2) opisuje czynności dnia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i uczucia.
6. Uczeń reaguje ustnie w prostych sytuacjach dnia codziennego:
1) przedstawia siebie i członków swojej rodziny;
2) podaje swój wiek i miejsce zamieszkania;
3) podaje swoje upodobania;
4) mówi co posiada i co potrafi robić;
5) prosi o informacje;
6) wyraża swoje emocje;
7) wyraża prośby i podziękowania.
7. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego w prostych sytuacjach życia codziennego:
1) udziela podstawowych informacji na swój temat;
2) wyraża podziękowania.
8. Uczeń przetwarza tekst:
1) przekazuje ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego;
2) zapisuje informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
9. Uczeń dokonuje samooceny (np. przy użyciu portfolio językowego) i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, zapamiętywanie nowych wyrazów).
10.Uczeń współdziała w grupie, np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych.
11.Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, mediów) również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.
12.Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty).
13.Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
II Struktury gramatyczne sprawdzian szóstoklasisty:
CZASOWNIK
1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works
2.Czasowniki posiłkowe, np. be, do, have
3.Czasowniki modalne:
·can, np. I can dance. My mother can’t drive a car. You can’t watch this film. Can you help me?
·could, np. Could you help me? I couldn’t visit you yesterday.
·must, np. I must finish it today. You mustn’t ride a bike here.
·should, np. You should learn more. Where should I put the shopping?
·will, np. Will you do it for me?
4.Tryb rozkazujący, np. Open your books! Don’t walk on the grass!
5.Czasowniki regularne i nieregularne, np. live –lived –lived; go –went –gone
6.Imiesłów czynny, np. a girl wearing a blue T-shirt
7.Czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, np. like, would like to, enjoy, hate, let’s
8.Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, look after, take off
9.Czasy gramatyczne:
·Present Simple, np. I get up at seven o’clock.The film starts at 8 p.m.
·Present Continuous, np. She is reading a book at the moment. What are you doing tomorrow?
·Present Perfect (ograniczony do mówienia o doświadczeniach swoich i innych osób), np. I have never travelled to Mexico.
Have you done your homework?
·Past Simple, np. I went to the cinema yesterday. My mum saw you two days ago.
·Future Simple, np. I will go to the shop. I hope you’ll get better.
10.Konstrukcja “be going to”, np. He’s going to buy a new computer.
11.Konstrukcja “have to”, np. He has to go to the dentist.
RZECZOWNIK
1.Nazwy rzeczy policzalnych i niepoliczalnych, np. a desk, water, money
2.Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. room –rooms, box –boxes, child –children
3.Sposoby wyrażania posiadania i przynależności, np. Kate’s notebook, the photo of my sister
PRZEDIMEK
Przedimek, np. a dog, an apple, the sun, breakfast
PRZYMIOTNIK
1.Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. cold –colder –the coldest, beautiful –more beautiful –the most beautiful, good –better –the best
2.Przymiotniki dzierżawcze, np. my, her, their
PRZYSŁÓWEK
1.Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly –more elegantly –the most elegantly,
badly –worse –the worst
2.Tworzenie przysłówka z przymiotnika, np. slow –slowly, good –well
3.Przysłówki sposobu, częstotliwości, np. He usually comes late. Speak slowly.
ZAIMEK
1.Zaimki osobowe, np. I, me, they, them
2.Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours
3. Zaimki wskazujące, np. this, those
4.Zaimki pytające, np. who, how, why, which
5.Zaimki względne, np. who, which, that
6.Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no
7.Zaimki one/ones w zdaniach typu I will take the blue one/ones.
LICZEBNIK
1.Liczebniki główne, np. one, a hundred
2.Liczebniki porządkowe, np. first, 25th May
PRZYIMEK
1.Przyimki z określeniami miejsca, kierunku, odległości, np. next to the shop, on the left, in the north
2.Przyimki z określeniami czasu, np. on Saturday, in the morning, at 7 a.m.
3.Przyimki z określeniami sposobu, np. by car
4.Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. wait for, interested in
SPÓJNIK
Spójniki, np. and, or, because, when, before, so, after
SKŁADNIA
1.Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Future Simple
2.Zdania rozkazujące, np. Come here! Don’t close the door!
3.Zdania z podmiotem it, np. It is cold today.
4.Zdania z podmiotem there, np. There is a new stadium in my town. There were many people in the park.
5.Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Give me some water.
6.Zdania współrzędnie złożone, np. My brother lives in a big city and I live in the country.
7.Zdania podrzędnie złożone, np. He is sad because he lost his mobile. I know where they are. She went to the shop to buy a present for her friend.
8.Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. It’s nice to meet you. He likes listening to music. I’m good at swimming.
9.Zdania wykrzyknikowe, np. What a surprise!
CZASOWNIK
1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works
2.Czasowniki posiłkowe, np. be, do, have
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=3400
Learn it:
Ja jestem
|
I am
|
I’ m
|
Ty jesteś
|
You are
|
You’ re
|
On jest
|
He is
|
He’ s
|
Ona jest
|
She is
|
She’ s
|
Ono jest
|
It is
|
It’ s
|
My jesteśmy
|
We are
|
We’ re
|
Wy jesteście
|
You are
|
You’ re
|
Oni są
|
They are
|
They’ re
|
j.polski
|
+
|
skrót
|
I am not
|
I’ m not
|
You are not
|
You aren’ t
|
He is not
|
He isn’ t
|
She is not
|
She isn’ t
|
It is not
|
It isn’ t
|
We are not
|
We aren’ t
|
You are not
|
You aren’ t
|
They are not
|
They aren’ t
|
-
|
Skrót przeczenia
|
Am I?
|
Are you?
|
Is he?
|
Is she?
|
Is it?
|
Are we?
|
Are you?
|
Are they?
|
?
|
Ja jestem
|
I am
|
I’ m
|
Am I?
|
I am not
|
I’ m not
|
Ty jesteś
|
You are
|
You’ re
|
Are you?
|
You are not
|
You aren’ t
|
On jest
|
He is
|
He’ s
|
Is he?
|
He is not
|
He isn’ t
|
Ona jest
|
She is
|
She’ s
|
Is she?
|
She is not
|
She isn’ t
|
Ono jest
|
It is
|
It’ s
|
Is it?
|
It is not
|
It isn’ t
|
My jesteśmy
|
We are
|
We’ re
|
Are we?
|
We are not
|
We aren’ t
|
Wy jesteście
|
You are
|
You’ re
|
Are you?
|
You are not
|
You aren’ t
|
Oni są
|
They are
|
They’ re
|
Are they?
|
They are not
|
They aren’ t
|
j.polski
|
+
|
skrót
|
?
|
-
|
Skrót przeczenia
|
“to be” exercises:
choose am/is/are:
http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=3400
„to be” game:
http://www.bradleys-english-school.com/online/flashmultiplechoice/mc_amisare.html
“have got”
Ja mam
|
I have got
|
I’ve got
|
ve I got?
|
I have not got
|
I haven’ t got
|
Ty masz
|
You have got
|
You’ve got
|
Have you got?
|
You have not got
|
You haven’ t got
|
On ma
|
He has got
|
He’ s got
|
Has he got?
|
He has not got
|
He hasn’ t got
|
Ona ma
|
She has got
|
She’ s got
|
Has she got?
|
She has not got
|
She hasn’ t got
|
Ono ma
|
It has got
|
It’ s got
|
Has it got?
|
It has not got
|
It hasn’ t got
|
My mamy
|
We have got
|
We’ve got
|
Have we got?
|
We have not got
|
We haven’ t got
|
Wy macie
|
You have got
|
You’ve got
|
Have you got?
|
You have not got
|
You haven’ t got
|
Oni mają
|
They have got
|
They’ve got
|
Have they got?
|
They have not got
|
They haven’ t got
|
j.polski
|
+
|
skrót
|
?
|
-
|
Skrót przeczenia
|
3.Czasowniki modalne:
·can, np. I can dance. My mother can’t drive a car. You can’t watch this film. Can you help me?
·could, np. Could you help me? I couldn’t visit you yesterday.
·must, np. I must finish it today. You mustn’t ride a bike here.
YOU MUST STOP!
MUSTN’T - nie wolno, jest zabronione; zakaz: Ex: You mustn’t eat unhealthy food. Learn it:
MUST / MUSTN'T
YOU MUST STOP!
YOU MUSTN'T PARK HERE!
MUST - musieć, muszę
Jest to przymus, konieczność: Ex: I must do my homework.
Jest to przymus, konieczność: Ex: I must do my homework.
Dedukcja: Ex: He must be ill, because he’s not at school now.
MUSTN’T - nie wolno, jest zabronione; zakaz: Ex: You mustn’t eat unhealthy food. Learn it:
must/mustn’t exercises:
must/mustn’t games:
·should, np. You should learn more. Where should I put the shopping?
·will, np. Will you do it for me?
4.Tryb rozkazujący, np. Open your books! Don’t walk on the grass!
5.Czasowniki regularne i nieregularne, np. live –lived –lived; go –went –gone
6.Imiesłów czynny, np. a girl wearing a blue T-shirt
7.Czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, np. like, would like to, enjoy, hate, let’s
8.Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, look after, take off
9.Czasy gramatyczne:
·Present Simple, np. I get up at seven o’clock.The film starts at 8 p.m.
SIMPLE PRESENT Czas teraźniejszy prosty. Używamy go dla wyrażenia:
- uczuć (love, like, dislike, prefer, hate…),
- czynności stałych i powtarzających się,
- odwiecznych prawd,
- przysłów.
Przysłówki częstotliwości:
- always – zawsze
- usually – zazwyczaj
- often – często
- sometimes – czasami
- seldom – rzadko
- never – nigdy
Stawiamy je pomiędzy podmiotem i orzeczeniem (osobą i czynnością).
Ex: I often go to school.
Jeśli orzeczeniem jest czasownik „be” (być) stawiamy po orzeczeniu.
Ex: I am never hungry.
Inne:
every (each) century – każdego wieku, co wiek
every (each) year – każdego roku, co roku
every (each) holiday – każdych wakacji, co wakacje
every (each) August – każdego sierpnia, co sierpień
every (each) month – każdego miesiąca, co miesiąc
every (each) week – każdego tygodnia, co tydzień
every (each) Monday – każdego poniedziałku, co poniedziałek
every (each) day – każdego dnia, codziennie
every (each) morning – każdego ranka, co rano
every (each) lesson – każdej lekcji, co lekcję
every (each) hour – każdej godziny, co godzinę
every (each) minute – każdej minuty, co minutę
every (each) second – każdej sekundy, co sekundę
Stawiamy je zawsze na końcu zdania.
Ex: He swims every Saturday evening.
Pozostałe:
once a year – raz w roku
twice a month – dwa razy w miesiącu
three times a week - trzy razy w tygodniu
four times a day – cztery razy dziennie
five times a lesson – pięć razy w ciągu lekcji
six times minute – sześć razy na minutę
Stawiamy je zawsze na końcu zdania.
Ex: She learns English three times a week.
SIMPLE PRESENT
I cook
|
Do I cook?
|
I don’t cook
|
You cook
|
Do you cook?
|
You don’t cook
|
He cooks
|
Does he cook?
|
He doesn’t cook
|
She cooks
|
Does she cook?
|
She doesn’t cook
|
It cooks
|
Does it cook?
|
It doesn’t cook
|
We cook
|
Do we cook?
|
We don’t cook
|
You cook
|
Do you cook?
|
You don’t cook
|
They cook
|
Do they cook?
|
They don’t cook
|
+
|
?
|
-
|
do + not = don’t does + not = doesn’t
·Present Continuous, np. She is reading a book at the moment. What are you doing tomorrow?
PRESENT CONTINUOUS Czas teraźniejszy ciągły. Używamy go dla wyrażenia czynności:
- krótkotrwałej i przejściowej,
- dziejącej się w chwili mówienia,
- denerwującej,
- zaplanowanej przyszłości,
- opis obrazka.
Charakterystyczne słówka:
- now – teraz
- at the moment – w tym momencie
- at present – obecnie
Stawiamy je na końcu zdania.
Ex: She is learning English now.
PRESENT CONTINUOUS
I’ m cooking
|
Am I cooking?
|
I’ m not cooking
|
You’ re cooking
|
Are you cooking?
|
You aren’t cooking
|
He’ s cooking
|
Is he cooking?
|
He isn’t cooking
|
She’ s cooking
|
Is she cooking?
|
She isn’t cooking
|
It’ s cooking
|
Is it cooking?
|
It isn’t cooking
|
We’ re cooking
|
Are we cooking?
|
We aren’t cooking
|
You’ re cooking
|
Are you cooking?
|
You aren’t cooking
|
They’ re cooking
|
Are they cooking?
|
They aren’t cooking
|
+
|
?
|
-
|
Wyjątki przy dodawaniu końcówki “ing”:
make + ing = making
dance + ing = dancing
phone + ing = phoning
have + ing = having
write + ing = writing
Wyrzucamy “e” z końca przed dodaniem “ing”
swim + ing = swimming
stop + ing = stopping
put + ing = putting
travel + ing = travelling
Jeśli patrząc na czasownik od końca mamy spółgłoskę, akcentowaną samogłoskę i spółgłoskę, przed dodaniem „ing” podwajamy ostatnią literę.
Zasady tej nie spełnia na przykład popularny czasownik
open+ ing = opening
Brakuje mu akcentu na „e”.
lie + ing = lying
die + ing = dying
Końcówka “ie” zmienia się na “y” przy dodaniu “ing”.
.................
SIMPLE PRESENT VS PRESENT CONTINUOUS
Simple Present
|
Present Continuous
|
- czynność stała lub powtarzająca się
|
- czynność krótkotrwała i przejściowa
|
- always – zawsze
- usually – zazwyczaj
- often – często
- sometimes – czasami
- seldom – rzadko
- never – nigdy
every ……
once a year
twice a month
three times a week
four times a day
five times …
|
- now
- at the moment
- at present
- today
- this morning
- this week
- this month
- Look!
- Listen!
|
Learn Simple Present vs Present Continuous:
Simple Present vs Present Continuous exercises:
http://esl.fis.edu/grammar/q7m/1.htm
Simple Present vs Present Continuous mixed:
Simple Present vs Present Continuous mixed:
Simple Present vs Present Continuous game:
·Present Perfect (ograniczony do mówienia o doświadczeniach swoich i innych osób), np. I have never travelled to Mexico.
Have you done your homework?
for:
10 seconds
20 minutes
2 weeks
5 years
a long time
6 months
Learn it on youtube:
PRESENT PERFECT TENSE
Czasu Present Perfect używamy dla wyrażenia:
- czynności przeszłej, jeśli nie interesuje nas zupełnie kiedy się wydarzyła (gdy zaczynamy pytać o szczegóły tej czynności, przechodzimy na zwykły Simple Past),
- czynności przeszłej, gdy ma ona skutek w teraźniejszości,
- czynności, która zaczęła się w przeszłości i trwa do teraz,
- czynności, której czas trwania się jeszcze nie skończył.
Czasu Present Perfect używamy dla wyrażenia:
- czynności przeszłej, jeśli nie interesuje nas zupełnie kiedy się wydarzyła (gdy zaczynamy pytać o szczegóły tej czynności, przechodzimy na zwykły Simple Past),
- czynności przeszłej, gdy ma ona skutek w teraźniejszości,
- czynności, która zaczęła się w przeszłości i trwa do teraz,
- czynności, której czas trwania się jeszcze nie skończył.
Typical words:
never - nigdy
ex:
I've never seen a camel. - Nigdy nie widziałem wielbłąda.
I've never liked strawberries. - Nigdy nie lubiłam truskawek. He has never played football. - On nigdy nie grał w piłkę nożną.
Zdania z "never" same w sobie są przeczące.
ever - kiedykolwiek
Have you ever seen a ghost? - Czy kiedykolwiek widziałeś ducha?
Has he ever been to New York? - Czy on kiedykolwiek był w Nowym Yorku?
Używamy w pytaniach
It's the best film I've ever watched. - To jest najlepszy film, jaki kiedykolwiek widziałem
It's the most delicious meal he's ever eaten. - To jest najsmaczniejszy posiłek, jaki on kiedykolwiek jadł.
Używamy też w twierdzeniach
Others:
just - właśnie, ledwo co (recently completed action)
He's just done his homework. - On właśnie zrobił zadanie domowe.already -już
He's already done his homework. - On już zrobił zadanie domowe."Just", "already" używamy najczęściej w środku zdania, pomiędzy czasownikiem "have" a 3 formą czasownika.
"Just" and "already" are placed between the auxliary and the main verb
yet - jeszcze ( w przeczeniach)
He hasn't done his homework yet. - On jeszcze nie zrobił swojego zadania domowego.yet - już (w pytaniach)
Has he done his homework yet? - Czy on już zrobił swoje zadanie domowe?"Yet" używamy zawsze na końcu.
"Yet" is placed at the end of the sentence.
since - od
for - przez
I've lived in Poland since May. - Mieszkam w Polsce od maja.
He's lived in Spain for 10 years. - On mieszka w Hiszpanii przez 10 lat.
never - nigdy
ex:
I've never seen a camel. - Nigdy nie widziałem wielbłąda.
I've never liked strawberries. - Nigdy nie lubiłam truskawek. He has never played football. - On nigdy nie grał w piłkę nożną.
Zdania z "never" same w sobie są przeczące.
ever - kiedykolwiek
Have you ever seen a ghost? - Czy kiedykolwiek widziałeś ducha?
Has he ever been to New York? - Czy on kiedykolwiek był w Nowym Yorku?
Używamy w pytaniach
It's the best film I've ever watched. - To jest najlepszy film, jaki kiedykolwiek widziałem
It's the most delicious meal he's ever eaten. - To jest najsmaczniejszy posiłek, jaki on kiedykolwiek jadł.
Używamy też w twierdzeniach
Others:
just - właśnie, ledwo co (recently completed action)
He's just done his homework. - On właśnie zrobił zadanie domowe.already -już
He's already done his homework. - On już zrobił zadanie domowe."Just", "already" używamy najczęściej w środku zdania, pomiędzy czasownikiem "have" a 3 formą czasownika.
"Just" and "already" are placed between the auxliary and the main verb
yet - jeszcze ( w przeczeniach)
He hasn't done his homework yet. - On jeszcze nie zrobił swojego zadania domowego.yet - już (w pytaniach)
Has he done his homework yet? - Czy on już zrobił swoje zadanie domowe?"Yet" używamy zawsze na końcu.
"Yet" is placed at the end of the sentence.
since - od
for - przez
I've lived in Poland since May. - Mieszkam w Polsce od maja.
He's lived in Spain for 10 years. - On mieszka w Hiszpanii przez 10 lat.
Since - (a point in time) używamy, gdy znamy moment początkowy danej czynności
since:
my birthday
last week
2012
June
Christmas
1st June
then
For - (a period of time) używamy, gdy mamy na myśli jakiś okres czasu i nie znamy jego momentu początkowego since:
my birthday
last week
2012
June
Christmas
1st June
then
for:
10 seconds
20 minutes
2 weeks
5 years
a long time
6 months
I have gone
|
Have I gone?
|
I haven’t gone
|
You have gone
|
Have you gone?
|
You haven’tgone
|
He has gone
|
Has he gone?
|
He hasn’t gone
|
She has gone
|
Has she gone?
|
She hasn’t gone
|
It has gone
|
Has it gone?
|
It hasn’t gone
|
We have gone
|
Have we gone?
|
We haven’t gone
|
You have gone
|
Have you gone?
|
You haven’t gone
|
They have gone
|
Have they gone?
|
They haven’t gone
|
+
|
?
|
-
|
Learn it on youtube:
Learn just/already/yet on youtube:
Learn Present Perfect:
Present Perfect exercises:
Choose the correct answer:
put the words in the correct order:
Write easy sentences:
write questions:
write negative sentences:
ask about the underlined part:
put the verb in the correct form:
write sentences with never:
choose since/for:
just:
already/yet:
just/already/yet:
write a bit more complicated sentences:
http://www.english-4u.de/pres_perf_ex1.htm
Present Perfect mixed exercises:
Present Perfect mixed exercises:
Present Perfect games:
http://kidseslgames.com/grammar%20games/Present%20Perfect/Present%20Perfect%20Questions%20Match%20Up%20Game.html
song
U2 - I still haven't found what I'm lookin for
song
U2 - I still haven't found what I'm lookin for
................
Present Perfect vs Simple Past
Learn it on youtube:
Present Perfect vs Simple Past
Choose the correct answer:
write the correct form of the verb:
http://testyourenglish.pl/test-9
Present Perfect vs Simple Past mixed exercises:
Present Perfect vs Simple Past mixed exercises:
Present Perfect vs Simple Past games:
·Past Simple, np. I went to the cinema yesterday. My mum saw you two days ago.
·Future Simple, np. I will go to the shop. I hope you’ll get better.
10.Konstrukcja “be going to”, np. He’s going to buy a new computer.
11.Konstrukcja “have to”, np. He has to go to the dentist.
RZECZOWNIK
1.Nazwy rzeczy policzalnych i niepoliczalnych, np. a desk, water, money
2.Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. room –rooms, box –boxes, child –children
3.Sposoby wyrażania posiadania i przynależności, np. Kate’s notebook, the photo of my sister
PRZEDIMEK
Przedimek, np. a dog, an apple, the sun, breakfast
PRZYMIOTNIK
1.Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. cold –colder –the coldest, beautiful –more beautiful –the most beautiful, good –better –the best
2.Przymiotniki dzierżawcze, np. my, her, their
PRZYSŁÓWEK
1.Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly –more elegantly –the most elegantly,
badly –worse –the worst
2.Tworzenie przysłówka z przymiotnika, np. slow –slowly, good –well
3.Przysłówki sposobu, częstotliwości, np. He usually comes late. Speak slowly.
ZAIMEK
1.Zaimki osobowe, np. I, me, they, them
2.Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours
3. Zaimki wskazujące, np. this, those
4.Zaimki pytające, np. who, how, why, which
5.Zaimki względne, np. who, which, that
6.Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no
7.Zaimki one/ones w zdaniach typu I will take the blue one/ones.
LICZEBNIK
1.Liczebniki główne, np. one, a hundred
2.Liczebniki porządkowe, np. first, 25th May
PRZYIMEK
1.Przyimki z określeniami miejsca, kierunku, odległości, np. next to the shop, on the left, in the north
2.Przyimki z określeniami czasu, np. on Saturday, in the morning, at 7 a.m.
3.Przyimki z określeniami sposobu, np. by car
4.Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. wait for, interested in
SPÓJNIK
Spójniki, np. and, or, because, when, before, so, after
SKŁADNIA
1.Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Future Simple
2.Zdania rozkazujące, np. Come here! Don’t close the door!
3.Zdania z podmiotem it, np. It is cold today.
4.Zdania z podmiotem there, np. There is a new stadium in my town. There were many people in the park.
5.Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Give me some water.
6.Zdania współrzędnie złożone, np. My brother lives in a big city and I live in the country.
7.Zdania podrzędnie złożone, np. He is sad because he lost his mobile. I know where they are. She went to the shop to buy a present for her friend.
8.Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. It’s nice to meet you. He likes listening to music. I’m good at swimming.
9.Zdania wykrzyknikowe, np. What a surprise!
Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.
OdpowiedzUsuń