sprawdzian szóstoklasisty angielski gramatyka

SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 
JĘZYK ANGIELSKI



W 2015 sprawdzian szóstoklasistów będzie według nowych zasad.  W 2015 roku, czyli będą go zdawać uczniowie rozpoczynający naukę w klasie 4 od września 2012 roku.
Zamiast jednego testu uczniowie będą pisać aż trzy sprawdziany. W pierwszym dniu z przedmiotów humanistycznych. W drugim z matematyki i przyrody, a w trzecim dniu z języka obcego. Na każdego szóstoklasistę w kraju czeka wyzwanie. Warto ćwiczyć i utrwalać wiadomości.
Centralna Komisja Edukacyjna opublikowała Informator o sprawdzianie informujący o typach zadań we wrześniu 2013. 
Oto wszystko, co powinniście umieć:
I Podstawa programowa:


JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych.
Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi.
Uczeń rozumie bardzo proste i krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka, a także krótkie i proste wypowiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi.
Uczeń uczestniczy w prostej rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi.
Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia i emocje, zainteresowania);
2) dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
3) szkoła (przedmioty nauczania, przybory szkolne);
4) praca (popularne zawody);
5) Życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego);
6) Żywienie (artykuły spożywcze, posiłki);
7) zakupy i usługi (rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie);
8) podróżowanie i turystyka (środki transportu, kierunki świata);
9) kultura (święta, obrzędy);
10) sport (popularne dyscypliny sportu, sprzęt sportowy);
11) zdrowie (samopoczucie, higiena codzienna);
12) świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
2. Uczeń rozumie wypowiedzi ze słuchu:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie znaczenie zwrotów dnia codziennego adresowanych do ucznia;
3) rozumie ogólny sens prostego tekstu;
4) wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście słuchanym;
5) rozumie intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody lub braku zgody, żartowanie);
6) rozpoznaje rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w sklepie, na dworcu, w szkole).
3. Uczeń rozumie krótkie, proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne:
1) rozumie ogólny sens tekstu;
2) wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście;
3) rozpoznaje różne rodzaje tekstów, np. list prywatny, e-mail, SMS, opowiadanie, zaproszenie, kartka pocztowa.
4. Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i miejsca;
2) opowiada o czynnościach życia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i uczucia.
5. Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i miejsca;
2) opisuje czynności dnia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i uczucia.
6. Uczeń reaguje ustnie w prostych sytuacjach dnia codziennego:
1) przedstawia siebie i członków swojej rodziny;
2) podaje swój wiek i miejsce zamieszkania;
3) podaje swoje upodobania;
4) mówi co posiada i co potrafi robić;
5) prosi o informacje;
6) wyraża swoje emocje;
7) wyraża prośby i podziękowania.
7. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego w prostych sytuacjach życia codziennego:
1) udziela podstawowych informacji na swój temat;
2) wyraża podziękowania.
8. Uczeń przetwarza tekst:
1) przekazuje ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego;
2) zapisuje informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
9. Uczeń dokonuje samooceny (np. przy użyciu portfolio językowego) i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, zapamiętywanie nowych wyrazów).
10.Uczeń współdziała w grupie, np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych.
11.Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, mediów) również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.
12.Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty).
13.Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).



II Struktury gramatyczne sprawdzian szóstoklasisty:
CZASOWNIK
1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works
2.Czasowniki posiłkowe, np. be, do, have
3.Czasowniki modalne:
·can, np. I can dance. My mother can’t drive a car. You can’t watch this film. Can you help me?
·could, np. Could you help me? I couldn’t visit you yesterday.
·must, np. I must finish it today. You mustn’t ride a bike here.
·should, np. You should learn more. Where should I put the shopping?
·will, np. Will you do it for me?
4.Tryb rozkazujący, np. Open your books! Don’t walk on the grass!
5.Czasowniki regularne i nieregularne, np. live –lived –lived; go –went –gone
6.Imiesłów czynny, np. a girl wearing a blue T-shirt
7.Czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, np.  like, would like to, enjoy, hate, let’s
8.Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, look after, take off
9.Czasy gramatyczne:
·Present Simple, np. I get up at seven o’clock.The film starts at 8 p.m.
·Present Continuous, np. She is reading a book at the moment. What are you  doing tomorrow?
·Present Perfect (ograniczony do mówienia o doświadczeniach swoich i innych  osób), np. I have never travelled to Mexico.
Have you done your homework?
·Past Simple, np. I went to the cinema yesterday. My mum saw you two days  ago.
·Future Simple, np. I will go to the shop. I hope you’ll get better.
10.Konstrukcja “be going to”, np. He’s going to buy a new computer.
11.Konstrukcja “have to”, np. He has to go to the dentist.
RZECZOWNIK
1.Nazwy rzeczy policzalnych i niepoliczalnych, np. a desk, water, money
2.Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. room –rooms, box –boxes, child –children
3.Sposoby wyrażania posiadania i przynależności, np. Kate’s notebook, the photo of my sister
PRZEDIMEK
Przedimek, np. a dog, an apple, the sun, breakfast
PRZYMIOTNIK
1.Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. cold –colder –the coldest, beautiful –more beautiful –the most beautiful, good –better –the best
2.Przymiotniki dzierżawcze, np. my, her, their
PRZYSŁÓWEK
1.Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly –more elegantly –the most elegantly,
badly –worse –the worst
2.Tworzenie przysłówka z przymiotnika, np. slow –slowly, good –well
3.Przysłówki sposobu, częstotliwości, np. He usually comes late. Speak slowly.
ZAIMEK
1.Zaimki osobowe, np. I, me, they, them
2.Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours
3. Zaimki wskazujące, np. this, those
4.Zaimki pytające, np. who, how, why, which
5.Zaimki względne, np. who, which, that
6.Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no
7.Zaimki one/ones w zdaniach typu I will take the blue one/ones.
LICZEBNIK
1.Liczebniki główne, np. one, a hundred
2.Liczebniki porządkowe, np. first, 25th May
PRZYIMEK
1.Przyimki z określeniami miejsca, kierunku, odległości, np. next to the shop, on the left, in the north
2.Przyimki z określeniami czasu, np. on Saturday, in the morning, at 7 a.m.
3.Przyimki z określeniami sposobu, np. by car
4.Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. wait for, interested in
SPÓJNIK
Spójniki, np. and, or, because, when, before, so, after
SKŁADNIA
1.Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Future Simple
2.Zdania rozkazujące, np. Come here! Don’t close the door!
3.Zdania z podmiotem it, np. It is cold today.
4.Zdania z podmiotem there, np. There is a new stadium in my town. There were many people in the park.
5.Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Give me some water.
6.Zdania współrzędnie złożone, np. My brother lives in a big city and I live in the country.
7.Zdania podrzędnie złożone, np. He is sad because he lost his mobile. I know where they are. She went to the shop to buy a present for her friend.
8.Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. It’s nice to meet you. He likes listening to music. I’m good at swimming.
9.Zdania wykrzyknikowe, np. What a surprise!

W tej zakładce zajmujemy się tylko GRAMATYKĄ. Będę systematycznie dodawała poszczególne punkty.
CZASOWNIK
1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works
2.Czasowniki posiłkowe, np. be, do, have

Learn it:

Ja jestem
I am
I m
Ty jesteś
You are
You re
On jest
He is
He s
Ona jest
She is
She s
Ono jest
It is
It s
My jesteśmy
We are
We re
Wy jesteście
You are
You re
Oni
They are
They re
j.polski
+
skrót



I am not
I m not
You are not
You aren’ t
He is not
He isn’ t
She is not
She isn’ t
It is not
It isn’ t
We are not
We aren’ t
You are not
You aren’ t
They are not
They aren’ t
-
Skrót przeczenia

 

Am I?
Are you?
Is he?
Is she?
Is it?
Are we?
Are you?
Are they?
?


Ja jestem
I am
I m
Am I?
I am not
I m not
Ty jesteś
You are
You re
Are you?
You are not
You aren’ t
On jest
He is
He s
Is he?
He is not
He isn’ t
Ona jest
She is
She s
Is she?
She is not
She isn’ t
Ono jest
It is
It s
Is it?
It is not
It isn’ t
My jesteśmy
We are
We re
Are we?
We are not
We aren’ t
Wy jesteście
You are
You re
Are you?
You are not
You aren’ t
Oni
They are
They re
Are they?
They are not
They aren’ t
j.polski
+
skrót
?
-
Skrót przeczenia

                                        

“to be” exercises:

choose am/is/are:

http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=3400


„to be” game:
http://www.bradleys-english-school.com/online/flashmultiplechoice/mc_amisare.html

 “have got”


Ja mam
I have got
I’ve got
ve I got?
I have not got
I haven’ t got
Ty masz
You have got
You’ve got
Have you got?
You have not got
You haven’ t got
On ma
He has got
He s got
Has he got?
He has not got
He hasn’ t got
Ona ma
She has got
She s got
Has she got?
She has not got
She hasn’ t got
Ono ma
It has got
It s got
Has it got?
It has not got
It hasn’ t got
My mamy
We have got
We’ve got
Have we got?
We have not got
We haven’ t got
Wy macie
You have got
You’ve got
Have you got?
You have not got
You haven’ t got
Oni mają
They have got
They’ve got
Have they got?
They have not got
They haven’ t got
j.polski
+
skrót
?
-
Skrót przeczenia
          

3.Czasowniki modalne:
·can, np. I can dance. My mother can’t drive a car. You can’t watch this film. Can you help me?
·could, np. Could you help me? I couldn’t visit you yesterday.
·must, np. I must finish it today. You mustn’t ride a bike here. 


MUST / MUSTN'T


YOU MUST STOP!

 YOU MUSTN'T PARK HERE!


MUST - musieć, muszę
Jest to przymus, konieczność: Ex: I must do my homework.

Dedukcja:     Ex: He must be ill, because he’s not at school now.


MUSTN’T - nie wolno, jest zabronione; zakaz:  Ex: You mustn’t eat unhealthy food. Learn it:


must/mustn’t exercises:


must/mustn’t games:

·should, np. You should learn more. Where should I put the shopping?
·will, np. Will you do it for me?
4.Tryb rozkazujący, np. Open your books! Don’t walk on the grass!
5.Czasowniki regularne i nieregularne, np. live –lived –lived; go –went –gone
6.Imiesłów czynny, np. a girl wearing a blue T-shirt
7.Czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, np.  like, would like to, enjoy, hate, let’s
8.Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, look after, take off
9.Czasy gramatyczne:
·Present Simple, np. I get up at seven o’clock.The film starts at 8 p.m.



SIMPLE PRESENT  Czas teraźniejszy prosty. Używamy go dla wyrażenia:
-          uczuć (love, like, dislike, prefer, hate…),
-          czynności stałych i powtarzających się,
-  odwiecznych prawd,
- przysłów.
Przysłówki częstotliwości:
- always – zawsze
- usually – zazwyczaj
- often – często
- sometimes – czasami
- seldom – rzadko
- never – nigdy
Stawiamy je pomiędzy podmiotem i orzeczeniem (osobą i czynnością).
Ex: I often go to school.
Jeśli orzeczeniem jest czasownik „be” (być) stawiamy po orzeczeniu.
Ex: I am never hungry.
Inne:
every (each) century – każdego wieku, co wiek
every (each) year – każdego roku, co roku
every (each)  holiday – każdych wakacji, co wakacje
every (each)  August – każdego sierpnia, co sierpień
every (each) month – każdego miesiąca, co miesiąc
every (each) week – każdego tygodnia, co tydzień
every (each) Monday – każdego poniedziałku, co poniedziałek
every (each) day – każdego dnia, codziennie
every (each) morning – każdego ranka, co rano
every (each) lesson – każdej lekcji, co lekcję
every (each) hour – każdej godziny, co godzinę
every (each) minute – każdej minuty, co minutę
every (each) second – każdej sekundy, co sekundę

Stawiamy je zawsze na końcu zdania.
Ex: He swims every Saturday evening.

Pozostałe:
once a year – raz w roku
twice a month – dwa razy w miesiącu
three times a week  - trzy razy w tygodniu
four times a day – cztery razy dziennie
five times a lesson – pięć razy w ciągu lekcji
six times minute – sześć razy na minutę

Stawiamy je zawsze na końcu zdania.
Ex: She learns English three times a week.

SIMPLE PRESENT 

I  cook
Do I cook?
I don’t cook
You  cook
Do you cook?
You don’t cook
He  cooks
Does he cook?
He doesn’t cook
She cooks
Does she cook?
She doesn’t cook
It cooks
Does it cook?
It doesn’t cook
We cook
Do we cook?
We don’t cook
You  cook
Do you cook?
You don’t cook
They  cook
Do they cook?
They don’t cook
+
?
-
do + not = don’t                                       does + not = doesn’t

·Present Continuous, np. She is reading a book at the moment. What are you  doing tomorrow?


PRESENT CONTINUOUS Czas teraźniejszy ciągły. Używamy go dla wyrażenia czynności:
- krótkotrwałej i przejściowej,
- dziejącej się w chwili mówienia,
- denerwującej,
- zaplanowanej przyszłości,
- opis obrazka.
Charakterystyczne słówka:
- now – teraz
- at the moment – w tym momencie
- at present – obecnie

Stawiamy je na końcu zdania.
Ex: She is learning English now.

PRESENT CONTINUOUS

I’ m cooking
Am I cooking?
I’ m not cooking
You’ re cooking
Are you cooking?
You aren’t cooking
He’ s  cooking
Is he cooking?
He isn’t cooking
She’ s cooking
Is she cooking?
She isn’t cooking
It’ s cooking
Is it cooking?
It isn’t cooking
We’ re  cooking
Are we cooking?
We aren’t cooking
You’ re cooking
Are you cooking?
You aren’t cooking
They’ re cooking
Are they cooking?
They aren’t cooking
+
?
-



Wyjątki przy dodawaniu końcówki “ing”:

make + ing = making

dance + ing = dancing

phone + ing = phoning

have + ing = having
write + ing = writing
Wyrzucamy “e” z końca przed dodaniem “ing”
swim + ing = swimming
stop + ing = stopping
put + ing = putting
travel + ing = travelling
Jeśli patrząc na czasownik od końca mamy spółgłoskę, akcentowaną samogłoskę i spółgłoskę, przed dodaniem „ing” podwajamy ostatnią literę.
Zasady tej nie spełnia na przykład popularny czasownik
open+ ing = opening
Brakuje mu akcentu na „e”.
lie + ing = lying
die + ing = dying
Końcówka “ie” zmienia się na “y” przy dodaniu “ing”.
 .................

SIMPLE PRESENT VS PRESENT CONTINUOUS


Simple Present
Present Continuous
- czynność stała lub powtarzająca się
- czynność krótkotrwała i przejściowa
- always – zawsze
- usually – zazwyczaj
- often – często
- sometimes – czasami
- seldom – rzadko
- never – nigdy

every ……

once a year
twice a month
three times a week
four times a day
five times …
- now
- at the moment
- at present
- today
- this morning
- this week
- this month
- Look!
- Listen!


Learn Simple Present vs Present Continuous:


Simple Present vs Present Continuous exercises:
http://esl.fis.edu/grammar/q7m/1.htm
Simple Present vs Present Continuous mixed:
Simple Present vs Present Continuous game:

·Present Perfect (ograniczony do mówienia o doświadczeniach swoich i innych  osób), np. I have never travelled to Mexico.
Have you done your homework?


PRESENT PERFECT TENSE

Czasu Present Perfect używamy dla wyrażenia:
- czynności przeszłej, jeśli nie interesuje nas zupełnie kiedy się wydarzyła (gdy zaczynamy pytać o szczegóły tej czynności, przechodzimy na zwykły Simple Past),
- czynności przeszłej, gdy ma ona skutek w teraźniejszości,
- czynności, która zaczęła się w przeszłości i trwa do teraz,
- czynności, której czas trwania się jeszcze nie skończył.

Typical words:
never - nigdy
ex:
I've never seen a camel. - Nigdy nie widziałem wielbłąda.
I've never liked strawberries. - Nigdy nie lubiłam truskawek. 
He has never played football. - On nigdy nie grał w piłkę nożną.
Zdania z "never" same w sobie są przeczące.


ever - kiedykolwiek
Have you ever seen a ghost? - Czy kiedykolwiek widziałeś ducha?
Has he ever been to New York? - Czy on kiedykolwiek był w Nowym Yorku?

Używamy w pytaniach 

It's the best film I've ever watched. - To jest najlepszy film, jaki kiedykolwiek widziałem
It's the most delicious meal he's ever eaten. - To jest najsmaczniejszy posiłek, jaki on kiedykolwiek jadł.

Używamy też w twierdzeniach


Others:

just - właśnie, ledwo co (recently completed action)
He's just done his homework. - On właśnie zrobił zadanie domowe.
already -już
He's already done his homework. - On już zrobił zadanie domowe.
"Just",  "already" używamy najczęściej w środku zdania, pomiędzy czasownikiem "have" a 3 formą czasownika.
"Just" and "already" are placed between the auxliary and the main verb


yet - jeszcze ( w przeczeniach)
He hasn't done his homework yet. - On jeszcze nie zrobił swojego zadania domowego.
yet - już (w pytaniach)
Has he done his homework yet? -  Czy on już zrobił swoje zadanie domowe?
"Yet" używamy zawsze na końcu.

"Yet" is placed at the end of the sentence.

since - od
for - przez


I've lived in Poland since May. - Mieszkam w Polsce od maja.
He's lived in Spain for 10 years. - On mieszka w Hiszpanii przez 10 lat.

Since - (a point in time) używamy, gdy znamy moment początkowy danej czynności

since:
my birthday
last week
2012
June
Christmas
1st June
then
For - (a period of time) używamy, gdy mamy na myśli jakiś okres czasu i nie znamy jego momentu początkowego 

for:
10 seconds
20 minutes
2 weeks
5 years
a long time
6 months


I have gone
Have I gone?
I haven’t gone
You have gone
Have you gone?
You haven’tgone
He has gone
Has he gone?
He hasn’t gone
She has gone
Has she gone?
She hasn’t gone
It has gone
Has it gone?
It hasn’t gone
We have gone
Have we gone?
We haven’t gone
You have gone
Have you gone?
You haven’t gone
They have gone
Have they gone?
They haven’t gone
+
?
-

Learn it on youtube:



Learn just/already/yet on youtube:


 

Learn Present Perfect:


Present Perfect exercises:

Choose the correct answer:

put the words in the correct order:


Write easy sentences:


write questions:


write negative sentences:


ask about the underlined part:


put the verb in the correct form:


write sentences with never:


choose since/for:


just:


already/yet:


just/already/yet:




write a bit more complicated sentences:


http://www.english-4u.de/pres_perf_ex1.htm
Present Perfect mixed exercises:




Present Perfect games:






................

Present Perfect vs Simple Past


Learn it on youtube:
 




Present Perfect vs Simple Past

Choose the correct answer:

















write the correct form of the verb:

http://testyourenglish.pl/test-9
Present Perfect vs Simple Past mixed exercises:





Present Perfect vs Simple Past games:






·Past Simple, np. I went to the cinema yesterday. My mum saw you two days  ago.

·Future Simple, np. I will go to the shop. I hope you’ll get better.

10.Konstrukcja “be going to”, np. He’s going to buy a new computer.

11.Konstrukcja “have to”, np. He has to go to the dentist.

RZECZOWNIK

1.Nazwy rzeczy policzalnych i niepoliczalnych, np. a desk, water, money

2.Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. room –rooms, box –boxes, child –children

3.Sposoby wyrażania posiadania i przynależności, np. Kate’s notebook, the photo of my sister

PRZEDIMEK

Przedimek, np. a dog, an apple, the sun, breakfast

PRZYMIOTNIK

1.Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. cold –colder –the coldest, beautiful –more beautiful –the most beautiful, good –better –the best

2.Przymiotniki dzierżawcze, np. my, her, their

PRZYSŁÓWEK

1.Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly –more elegantly –the most elegantly,

badly –worse –the worst

2.Tworzenie przysłówka z przymiotnika, np. slow –slowly, good –well

3.Przysłówki sposobu, częstotliwości, np. He usually comes late. Speak slowly.

ZAIMEK

1.Zaimki osobowe, np. I, me, they, them

2.Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours

3. Zaimki wskazujące, np. this, those

4.Zaimki pytające, np. who, how, why, which

5.Zaimki względne, np. who, which, that

6.Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no

7.Zaimki one/ones w zdaniach typu I will take the blue one/ones.

LICZEBNIK

1.Liczebniki główne, np. one, a hundred

2.Liczebniki porządkowe, np. first, 25th May

PRZYIMEK

1.Przyimki z określeniami miejsca, kierunku, odległości, np. next to the shop, on the left, in the north

2.Przyimki z określeniami czasu, np. on Saturday, in the morning, at 7 a.m.

3.Przyimki z określeniami sposobu, np. by car

4.Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. wait for, interested in

SPÓJNIK

Spójniki, np. and, or, because, when, before, so, after

SKŁADNIA

1.Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Future Simple

2.Zdania rozkazujące, np. Come here! Don’t close the door!

3.Zdania z podmiotem it, np. It is cold today.

4.Zdania z podmiotem there, np. There is a new stadium in my town. There were many people in the park.

5.Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Give me some water.

6.Zdania współrzędnie złożone, np. My brother lives in a big city and I live in the country.

7.Zdania podrzędnie złożone, np. He is sad because he lost his mobile. I know where they are. She went to the shop to buy a present for her friend.

8.Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. It’s nice to meet you. He likes listening to music. I’m good at swimming.

9.Zdania wykrzyknikowe, np. What a surprise!

1 komentarz: